rökutveckling, pyttsan.

den smärta om igår försvann under håkans konsert, gjorde sig starkt påmind i eftermiddags. jag åkte nämligen in till stan för att kolla in beyond retros rea, och senare ta tåget till uppsala. det gick sådär... för redan i högdalen osade det bränt, bildligt talat. meddelande på perrongen sade att ingen tunnelbanetrafik gick i innerstan, varesig på röd, grön eller blå linje pågrund utav rökutveckling på blå linjen (läs artikel här). underbart, tänkte jag, men hoppade ändå på tunnelbanan när den väl kom, med hopp om framkomst.

jag kom till gullmarsplan. där satt jag, precis som alla andra i vagnen, och funderade starkt på att ta bussen härifrån istället. men, som ni vet kan sådana beslut vara mycket svåra beslut. så jag satt kvar, och kom efter tio minuter till skanstull. där tog det stop för tunnelbanan. som packade sillar/förvirrade får/andra fiskar mot strömmen trängdes folket i olika riktningar, och jag lyckades med nöd och näppe ta mig upp på gatuplan. men nu då?

som icke-stockholmae har jag inte stenkoll på bussarna. för jag behöver inte det. jag åker ju tunnelbana! därför var jag ganska stolt när jag tillslut stod vid busshållsplatsen, väntandes på treans buss, som någon form utav polis och motade bort idioter som trodde att de kunde tränga sig i kön. jag var såklart inte ensam om att vilja ta treans buss...

bussen kom, bussen packades. bussen gick, bussen stannade och packades lite till. gång på gång fick chauffören be nya passagerare vänta på nästa buss, flytta på sig från dörrarna och låta andra gå av, först. när bussen väl var framme vid tegelbacken fick jag en handväska upptryckt i nacken. jag vände mig om, och tittade på tanten. när hon för andra gången försökte tränga sig förbi bakom mig, genom att fösa bort mitt huvud med sin handväska påpekade jag att jag också skulle av. "jaha, jag trodde att..." suck, "då trodde du fel," svarade jag, "folk måste ju få komma ut först innan jag kan gå ut, och sen du..."

en lång promenad senare, på grund av mitt icke-stockholmare-varande, var jag framme på centralstationen. alla bra tåg hade jag missat. all must hade vridits ur mig. jag var svettig, varm och arg. då var det tur, att tasty house på cantralen har etxrapris på sitt naturgodis, och att jag fick sitta ensam hela vägen till uppsala.

dagens inköp
:
stentvättade, stensnygga och stensköna. tights från bikbok, 199 kronor.

coolast i klassen med nytt block och nytt register. 17,50 kronor resp. 14,90 kronor på ica maxi.


comments
Postat av: Åmot

Tur du kom fram o hoppas det "onda" är borta

kram

2009-09-05 @ 21:00:58

this is not a commercial spot. all comments containing any type of advertising will be removed.

name:
remember me?

e-mail: (not published)

url/blog address:

your comment:

Trackback
  • go back home
  • emelie



    Min profilbild

    emeliebodilelisabet

    bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    RSS 2.0