sleep tight, sleep well.

snart är det dags för mig att krypa i säng. inte så konstigt, kan tyckas. men det är faktiskt det. jag vet liksom inte riktigt när jag får sova i "mitt" rum nästa gång. eller jag vet iallafall inte om det kommer bli innan sommarn. eller om det kommer bli om sex månader, som det blev nu. jag spenderar för lite tid med min familj. jag kommer sakna dem. imorgon tuffar tåget mot stockholm. tur att man kommer bli mottagen av en öppen famn, bokstavligt talat. men lite otur att det är måndag redan efter imorgon natt. hade sett fram emot att sova ut, sova länge. man kan inte få allt. nu kära vänner, stänger jag snart ner. ska bara lyssna lite på p3 dans först. bara lite... stockholm calling.


bilden har jag lånat av världens finaste emma och om världens finaste emma misstycker får hon säga till.

comments
Postat av: Emma

Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.



Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn.



För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.



Upphovsmannens ensamrätt är försedd med flera undantag, exempelvis rätt för andra att använda ett verk utan särskild ersättning inom undervisning eller att citera delar av ett verk (så kallad citaträtt).

2010-01-03 @ 00:47:57
Postat av: emelie

då jag anser att verket onekligen visar upp individuell särprägel med tanke på både motiv och upphovsmannens personliga skapande förslår jag att vi avslutar ärendet på denna plattform och istället intar horisontell position och återupptar ärendet imorgon.

2010-01-03 @ 01:08:02
URL: http://emeliebodilelisabet.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag känner mig tillfreds med hur du nyttjat den ideella rätten av bilden, även om jag inte tror att den ideella rätten normalt sett innefattar redigering av bilden. Men i detta fall så låter jag dig komma undan;)

2010-01-03 @ 09:42:11

this is not a commercial spot. all comments containing any type of advertising will be removed.

name:
remember me?

e-mail: (not published)

url/blog address:

your comment:

Trackback
  • go back home
  • emelie



    Min profilbild

    emeliebodilelisabet

    bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    RSS 2.0